16:33    |    13/05/2013

Sova: Cars will be taxed on highways through SMS, barcode or gas station vignettes

 E-mail Print PDF 

There are several ways of taxing cars that use highways, such as electronically through the use of mobile phones, through a barcode placed on the car window or by buying a vignette, Minister Dan Sova stated.

“There are several possibilities. There will also be an electronic tax, involving the use of the mobile phone, there will be one with barcode on the window, for those who travel more, possibly, there will also be the possibility of buying a vignette at the gas station and stick it on the window, there will be several mechanisms,” the Infrastructure and Foreign Investments Minister Dan Sova stated on Sunday on Pro TV.

He pointed out that the system featuring barriers will not be used because it would slow down traffic and is not preferred by potential investors. Asked what the barcode system will entail, he pointed out that this formula consists of a type of vignette bought and placed on the window. “When you move across the camera will record the barcode and will automatically take the money from your account,” the minister added.

Sova pointed out that the Comarnic-Brasov and Craiova-Pitesti highway sections as well as Bucharest’s Southern Beltway, highway sections that authorities plan to build through a lease by the time of the 2016 elections, will tax drivers once traffic is opened on them. Referring to the size of the tax, Sova pointed out that the financial model is based on the idea of EUR 3 per one hundred kilometers.

Sova stated that in case the revenues are not sufficient the state will intervene and make payments. On the other hand, Sova stated that while in case of highways built through lease the tax will come into force after they are open to traffic, in case of highways co-financed with European funds the situation could be different. “It’s an issue that personally I haven’t clarified for myself. The highways built with European funds have a period, three or five years, in which you cannot collect taxes on them. But I haven’t understood this exactly either,” he said.

 

 Şova: Taxarea maşinilor pe autostradă va fi făcută prin SMS, cod de bare sau vinietă de la benzinărie

Pentru taxarea maşinilor care circulă pe autostrăzi există mai multe posibilităţi, precum varianta electronică cu telefonul mobil, printr-un cod de bare amplasat pe geam sau prin achiziţia unei viniete, afirmă ministrul delegat Dan Şova.

"Sunt mai multe posibilităţi. O să fie şi taxă electronică, cu telefonul mobil, o să fie şi cu un cod de bare pe geam, cine circulă mai mult, eventual, o să fie şi cu posibilitatea să-ţi cumperi vinietă de la benzinărie şi să ţi-o pui în geam, o să fie mai multe mecanisme", a afirmat ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV.

El a precizat că nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeraţie şi nu este agreat de potenţialii investitori în construcţia de autostrăzi. Întrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a arătat că această formulă vizează achiziţia unui tip de vinietă amplasată pe geam.

"Când treci, camera de luat vederi îţi ia codul de bare şi îţi ia banii din cont automat", a adăugat ministrul.

Şova a arătat că tronsoanele de autostradă Comarnic - Braşov şi Craiova - Piteşti, precum şi centura Sud a Bucureştiului, pe care autorităţile îşi propun să le construiască prin concesiune până la alegerile din 2016, vor fi taxate după intrarea în exploatare. Referindu-se la cuantumul taxei, Şova a arătat că modelul financiar are la bază ideea de trei euro pe suta de kilometri.

"În mod normal, noi ar trebui să dăm în concesiune, ca să scăpăm de cheltuielile de la buget, adică să-i dai omului să o exploateze, să ia taxa pe ea şi să o întreţină, să o reabiliteze, ar trebui să dăm toate autostrăzile. Acum, când dăm centura Sud, vom da în concesiune de la Piteşti până la Constanţa. Cei care construiesc centura Sud vor avea de la Piteşti până la Constanţa în concesiune, să le întreţină, să le exploateze", a spus ministrul.

Şova a afirmat că în cazul în care nu vor exista suficiente încasări, statul va interveni prin plăţi de disponibilitate. Pe de altă parte, Şova a afirmat că dacă în cazul autostrăzilor realizate prin concesiune, taxarea va intra în vigoare după darea în folosinţă, în cazul celor cofinanţate cu fonduri europene situaţia ar putea fi diferită.

"E o chestiune pe care personal încă nu mi-am lămurit-o nici eu foarte clar. Autostrăzile construite cu fonduri europene au o perioadă, trei ani sau cinci ani, în care nu poţi să pui taxă pe ele. Dar nu m-am lămurit nici eu exact", a spus el.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a fost trecută la începutul anului de la Ministerul Transporturilor în subordinea lui Şova.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat recent că proiectele prin partneriat public-privat (PPP) sunt periculoase, dar necesare pentru dezvoltarea infrastructurii, şi că vrea să găsească şi alte moduri de finanţare a autostrăzilor prin acest tip de investiţii în afara taxării accesului.

El a afirmat că în Europa sunt trei modele în ceea ce priveşte autostrăzile, respectiv cel nordic, unde acestea sunt gratuite, central-european, unde se plăteşte o taxă fixă pe un număr de zile, respectiv vinieta, şi cel mediteranean, unde plăteşti autostrada "aproape mai mult" decât carburantul.

"Sub nicio formă nu cred că pentru România este binevenit acest model sudic. Am reţineri şi dacă e binevenit modelul cu vinietă, dar oricum noi trebuie să discutăm despre o vinietă fixă şi posibilitatea circulării gratuite pe autostrăzi. Pentru aceasta trebuie să fim inventivi şi să găsim alte moduri de finanţare. Sper din toată inima să vă facem o surpriză în următoarea perioadă", a mai spus Fenechiu.

Guvernul a aprobat la finele lunii aprilie ca Ministerul Transporturilor să realizeze proiectele de construcţie a autostrăzilor Câmpia Turzii - Târgu Mureş - Iaşi şi Bucureşti - Alexandria.

Sursa: MEDIAFAX