Paris
London
New York
Friday, 26 April, 2024
Last Update 20:20
11:12    |    09/06/2012

Moara lui Assan fire put out after 30 hours! Incredible history mocked by the authorities!

The fire at Moara lui Assan in Bucharest was put out on Friday evening, but two fire trucks remained in the area to monitor the situation, a spokesperson for the Bucharest Emergency Situations Inspectorate (ISU), Daniel Vasile said.

One hundred firefighters, several fire trucks and helicopters of the Interior Ministry struggled for two days, since Thursday 11 am, to put out the fire that broke out inside the building. The causes of the fire are not yet known but it is known why it burned so much: the beams on the roof were treated with various flammable oils and dyes.

It is hard to say whether the fire was the result of negligence or was set up intentionally, given that the plot of land on which the building stands is worth over 47 million Euro.

“We will see a report of what happened on Monday and what the situation is right now. In the next government session, we will discuss a way to change the law of historical monuments. Owners will not be allowed to build anything for 30 years, even if the monument disappears,” Culture Minister Mircea Diaconu told EvZ. On the other hand, the authorities are silent on expropriation. According to the law, owners of monument buildings can be expropriated if they leave the buildings to ruin.

Ontanu: City Hall and Culture Ministry did nothing

“Sanctions that relate to buildings in national heritage are set by the city Hall and the culture Ministry. Although I have asked these two institutions in 2009 to sanction the owners that failed to preserve this historical monument, no such measures were taken. I warn all those who think they will be able to build something else here that the Sector 2 mayor’s office will never issue a construction authorization for anything else than reconstructing these buildings, which are part of the city’s heritage,” Sector 2 mayor Neculai Ontanu said.

First steam mill in Romania

The building was erected in 1853 on a plot of land bought by Gheorghe Assan. The mill was built at a time when there was no other brick made factory in Bucharest. Moara lui Assan was the first steam mill in Romania.

The mill was seized by the communist state in 1948. The only shareholder and owner, Basil Assan, was killed by the communists by being thrown off the fifth floor of the Bucharest police prefecture and the family was told he had committed suicide.

The first acts of destruction against the building were committed in 1995, when valuable furniture equipment was stolen and sold for scrap iron.

 

Incendiul de la Moara lui Assan a fost stins abia dupa 30 de ore ! O istorie incredibila batjocorita de autoritati !

 

Incendiul de la Moara lui Assan din Bucureşti a fost stins, vineri seară, însă două autospeciale de pompieri au rămas în zonă, pentru supraveghere, a declarat, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti (ISU), Daniel Vasile. 

100 de pompieri, cu autospeciale ce pot interveni la înălţime, şi elicoptere de la Ministerul de Interne s-au chinuit două zile, mai exact de joi de la ora 11.00, să stingă flăcările care au izbucnit în interiorul clădirii. Momentan nu sunt cunoscute cauzele incendiului, dar se ştie de ce a ars aşa de mult: pentru că grinzile acoperişului sunt tratate chimic cu uleiuri şi vopsele ce întreţin arderea.

"Focul a fost lichidat în totalitate la 18.30", a precizat Danie  Vasile.

Incendiul de la Moara lui Assan schimbă legea monumentelor

Incendiul de la Moara lui Assan din Capitală a fost o neglijenţă sau a fost provocat intenţionat, având în vedere că terenul de sub complex valorează peste 47 de milioane de euro. ? Greu de spus.

"Luni o să avem un raport cu ce s-a întâmplat şi care este situaţia în acest moment. În viitoarea şedinţă de Guvern vom discuta modificarea legii monumentelor. Proprietarii nu vor avea voie să construiască nimic timp de 30 de ani, chiar dacă monumentul dispare", a explicat, pentru EVZ, Mircea Diaconu ministrul Culturii. Pe de altă parte, autorităţile nu spun nimic când vine vorba de expropriere. Potrivit legii, proprietarii clădirilor monument pot fi expropriaţi pe cale de utilitate publică dacă le lasă în paragină. Întrebat dacă ia în considerare această variantă, Mircea Diaconu a evitat să dea un răspuns. Acesta a mai precizat că, în cazul incendiului de la Moara lui Assan, vor fi sesizate organele de cercetare penală.

 Ontanu: Primaria Capitalei si Ministerul Culturii n-au facut nimic

„Masurile de sanctionare pentru cladirile ce fac parte din patrimoniul istoric sunt stabilite de Primaria Capitalei si Ministerul Culturii. Desi am facut interventii inca din 2009 la cele doua institutii, pentru a lua masuri de sanctionare a propietarilor ce nu au conservat acest monument istoric, din pacate, nu s-au luat aceste masuri si am ajuns in situatia de fata. Ii avertizez pe cei care cred ca aici vor putea construi altceva ca Primaria Sectorului 2 nu va elibera niciodata o autorizatie de construire, pentru altceva, decat pentru refacerea acestor cladiri, ce fac parte din patrimoniul orasului.” a declarat primarul sectorului 2, Neculai Ontanu.

Prima moara cu abur din Romania

Construcţia a fost realizată în anul 1853, pe un teren cumpărat de Gheorghe (George) Assan de la Epitropia Ghica. Moara a fost ridicată într-o perioadă când în Bucureşti nu exista nici măcar o singură fabrică de cărămidă. Moara lui Assan a fost prima moară cu abur din România. Din cauza aburilor pe care îi scotea pe coş, bucureştenii din zona Obor au supranumit-o “Vaporul lui Assan”.

Prin testament, proprietarul ei, George Assan, care a decedat în anul 1866, a lăsat-o soţiei, Alexandrina, care, la rândul ei, a trecut-o pe numele băieţilor, Basil şi Gheorghe Assan. Ei modernizează şi extind afacerea pornită de tatăl lor.  În 1948, comuniştii confiscă moara, îl arestează pe Basil - care era atunci unic acţionar - şi îl omoară aruncându-l de la etajul cinci al Prefecturii Poliţiei Capitalei, familiei comunicându- i-se că “s-a sinucis”.

Piese deosebit de valoroase vandute la fier vechi

Primele distrugeri ale ansamblului Moara lui Assan au fost semnalate autorităţilor începând cu anul 1995. Arhiva şi mobilierul de valoare rămase de la foştii proprietari ai fabricii au fost valorificate ilegal, iar utilajele fabricate la Viena înainte de anii 1900 au fost dezmembrate şi vândute la fier vechi, cu toate că erau piese de o deosebită valoare pentru istoria tehnicii.

În 2005 au început demolări executate în mare grabă şi fără autorizaţiile necesare la unele corpuri de clădiri ale ansamblului, dar şi distrugeri deliberate care au transformat acest monument istoric în rune. Competenţele administrative în cazul ansamblului Morii lui Assan revin Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv Primăriei Capitalei. Ministerul putea decide exproprierea imobilului, iar Municipalitatea era obligată să urmărească starea monumentului.

Basil Assan - primul proprietar de automobil din Bucureşti

Atât George Assan, cât şi fii săi, Basil şi Gheorghe, au fost industriaşi bucureşteni care, timp de un secol, au reprezentat elita oamenilor de afaceri autohtoni. Cel mai cunoscut a fost inginerul Basil Assan, care în anul 1900 a înmatriculat primul automobil din Bucureşti, cu numărul 1-B. Pentru că prinţul George Valentin Bibescu dorea ca autoturismul lui să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja nr. 1, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de compromis, înregistrând autoturismul prinţului cu numărul 0-B. Basil Assan a fost şi primul român care a făcut înconjurul lumii, în anul 1897.

 
 

 
Banner
 
Banner
 
Confesiuni Jurnalistice
cu George Grigoriu
Banner
 
 
 
 
ipv6 ready