Paris
London
New York
Sunday, 16 June, 2019
Last Update 20:21
22:54    |    18/06/2012

"Mocanita de Teaca" rail line reopened after 20 years. Five million Euro investment in steam train

After almost 20 years, a railway segment that connects Lechinta (Bistrita Nasaud) to Targu Mures was again crossed by a train. A steam train whose engine was made in Poland in 1949 and which will soon carry tourists between Teaca and Raciu.

A businessman from Mures County, Mihail Raspopa, is the one who took over the railway between Targu Mures and Lechinta, which stretches for 90 km. Since May 2011, the businessman has managed to repair only 35 km of the railway, between Teaca (Bistrita Nasaud) and Raciu (Mures), Mediafax reports.

“This was an investment of over five million Euro because the line was badly damaged, it took a lot of time and we needed to rebuild everything that was missing, but now comes the hard part. To be honest, I don’t know what made me start this business. I didn’t like trains before. They began to grow on me and now I’m already obsessed. Dor the time being, we run tests because we want to see if the rail is secure,” Raspopa said.

The businessman also bought a drone to monitor the railway so as to find the thieves who keep on stealing parts of the rail as soon as a segment is completed.

The train engine was made in Poland in 1949 and can pull both freight trains and passenger trains. “It’s a very good engine. It’s more difficult with maintenance because we cannot really find spare parts,” mechanic Iosif Suteu said.

The first official trip with tourists onboard will happen next Saturday. The train will make about two trips a day, especially at the end of the week, Raspopa added.

At the beginning, a trip between Teaca and Raciu will cost 65 lei at most for adults. Children will benefit from a 40% discount while discounts will also apply to pensioners, students and other categories.

The rail line crosses a magnificent looking scenery, which includes the iron bridge over Mures River, the Cenan lakes, the black pine reserve at Sausa, the Moresti archeological dig and many others.

 

"Mocanita de Teaca" a fost redeschisa dupa 20 de ani. Investitie de 5 milioane de euro intr-un tren cu aburi

Dupa aproape douazeci de ani, pe un tronson din linia ferata care leaga Lechinta (Bistrita-Nasaud) de Targu Mures, a circulat din nou trenul. Un tren cu abur a carui locomotiva a fost fabricata in Polonia, in 1949, si care urmeaza sa transporte in curand turisti pe ruta Teaca - Raciu.

Un om de afaceri din judetul Mures, Mihail Raspopa, este cel care a preluat, anul trecut, in concesiune linia ferata care face legatura intre Targu Mures si Lechinta si care se intinde pe 90 de kilometri. Din luna mai a anului 2011 si pana in prezent, barbatul a reusit sa reabiliteze doar 35 de kilometri din aceasta linie ferata, intre localitatile Teaca (Bistrita-Nasaud) si Raciu (Mures), informeaza Mediafax.

"A fost o investitie de peste cinci milioane de euro fiindca linia era extrem de degradata, s-a furat foarte mult si a fost nevoie sa refacem tot ce lipsea, dar de acum urmeaza greul. Sincer sa fiu, nu stiu ce m-a determinat sa ma apuc de aceasta afacere. Nu-mi placeau trenurile inainte. Au inceput sa-mi placa pe parcurs, deja sunt obsedat de ele. Deocamdata facem calatorii de proba fiindca vrem sa testam siguranta liniei. Acum (duminica - n.r.) vrem sa ajungem la Milas (la o distanta de circa 20 de kilometri de Teaca - n.r.) si sambata viitoare pana la Raciu (35 de kilometri). Atat am reusit sa reabilitam pentru inceput. Mai avem nevoie de un an-doi ca sa poata circula trenul in siguranta intre Targu Mures si Lechinta", a declarat Raspopa.

Munca este cu atat mai ingreunata cu cat, de fiecare data cand se inlocuiesc piese lipsa, acestea sunt furate din nou, motiv pentru care concesionarul liniei a decis sa achizitioneze un aparat de zbor fara pilot, dar cu camere de supraveghere, care va filma orice miscare si il va ajuta sa gaseasca hotii.

"Locomotiva este una fabricata in Polonia, in 1949. A fost cumparata de Caile Ferate Romane si de atunci functioneaza in Romania. Poate sa duca si vagoane de marfa, si de calatori. E o locomotiva foarte buna. Cu intretinerea e mai greu, fiindca nu se prea gasesc piese de schimb. Nu se mai prea fac", a declarat mecanicul Iosif Suteu.

Prima calatorie oficiala cu turisti va fi abia sambata viitoare.

Un traseu superb

"Trenul va circula in special la sfarsit de saptamana, cu doua curse pe zi, daca e nevoie. Traseul e foarte frumos, e superb si cred ca vor fi oameni interesati destui. Deocamdata, ducem lipsa de vagoane si acum le reconditionam, ca sa zic asa.", a spus proprietarul trenului Mihail Raspopa.

Pentru inceput, pentru o calatorie intre Teaca si Raciu, un bilet in trenul cu aburi va costa cel mult 65 de lei pentru adulti. Copiii vor beneficia de o reducere de 40%, iar pensionarii, elevii si alte categorii speciale vor plati si ei mai putin.

Linia ingusta Targu Mures - Lechinta are 90 de kilometri lungime si traverseaza noua localitati - sapte din judetul Mures si doua din Bistrita-Nasaud. Linia a fost data in exploatare in anul 1914 pentru transport mixt, de persoane si de marfa.

Pe traseul trenului, turistii pot admira podul de fier de peste raul Mures denumit "podul celor trei poduri" pentru ca este alcatuit din trei asemenea lucrari, lacurile Cenan, populate cu specii autohtone de crap si caras, amplasate in mijlocul unei naturi salbatice cu flora si fauna specifice baltilor din Campia Transilvaniei, un veritabil "paradis al pescarilor", dar si rezervatia de pin negru de la Sausa.

Tot pe traseul trenului se afla situl arheologic de la Moresti, care adaposteste un castru roman construit prin 122 d.H ., rezervatia cinegetica de la Santioana, bogata in vanat mic, livezile de cires de la Paunet, terenul de vanatoare din Dealul Oroiului, Dealul Bandului si multe altele.

 
Banner
Banner
Banner
 
 
Confesiuni Jurnalistice
cu George Grigoriu
Banner
 
 
 
 
ipv6 ready